windykacja długów

Windykacja długów i odzyskiwanie należności

Windykacja to przeprowadzana przez wierzyciela (lub działającego z jego polecenia windykatora) próba odzyskania od dłużnika należnych środków. Powinna ona opierać się przede wszystkim na dialogu i mediacji.

Windykator (lub firma windykacyjna) ma za zadanie odzyskać środki pieniężne, zanim sprawa trafi do sądu.

Wyróżnia się obecnie dwa rodzaje windykacji: miękką (polubowną) i twardą (sądową).

  • Windykacja miękka obejmuje wszelkie metody zmierzające do polubownego załatwienia sprawy. Windykator stara się nakłonić dłużnika do uregulowania zaległości: wysyła ponaglenia listownie czy w wiadomościach SMS, prowadzi rozmowy telefoniczne, ostrzega o konsekwencji w postaci wpisu do publicznego rejestru dłużników.
  •  Twarda windykacja jest dla dłużnika dużo bardziej dotkliwa i zaczyna być stosowana, jeśli łagodne traktowanie nie przynosi rezultatów. Co ważne, i tutaj wszelkie stosowane metody windykacji muszą być zgodne z prawem. Dłużnik, który nie wykazuje woli współpracy, powinien się liczyć z upublicznieniem informacji o zadłużeniu i skierowaniem sprawy do sądu, a to może się zakończyć wkroczeniem komornika.

Dla dłużnika zawsze najlepszym wyjściem jest windykacja polubowna, bo istnieje szansa, żeby się dogadać i nie popaść w dalsze kłopoty. Warto pamiętać, że zarówno wierzycielowi, jak i reprezentującej go firmie windykacyjnej, finalnie zależy na odzyskaniu pieniędzy – będą więc robić wszystko, aby dłużnik był w stanie spłacić swoje zobowiązanie, choćby w ratach.

Aby odzyskiwanie należności było skuteczne, powinno być przeprowadzone w przemyślany sposób. Firmy windykacyjne mają swoje sprawdzone procedury, jednak można wskazać pewne ogólne zasady windykacji.

Po pierwsze osoba, która zalega z płatnościami musi uzyskać bardzo precyzyjną i zrozumiałą dla siebie informację odnośnie należnej firmie kwoty. Windykator powinien też prowadzić rozmowy w sposób kulturalny. Agresja słowna czy zastraszanie dłużnika nie wchodzą w grę. Ważne też, aby przekazywać prawdziwe informacje i zmierzać do ugody.

Wszelkie działania powinny odbywać się z poszanowaniem godności drugiego człowieka. Choć są oczywiście przypadki, że dłużnik nie spłaca zaległości ze złej woli, to może także się zdarzyć, że stracił środki do życia i aktualnie, mimo chęci współpracy, nie jest w stanie uregulować należności. Dlatego windykatorzy powinni przede wszystkim zmierzać do ustalenia takich warunków ugody, których spełnienie będzie dla zadłużonej osoby możliwe, a dla przedsiębiorstwa akceptowalne.

Jeśli pomimo Twoich starań dłużnik wciąż ignoruje monity i nie podejmuje próby kontaktu, możesz skorzystać z usług firmy windykacyjnej, która przeprowadzi profesjonalne odzyskiwanie należności. Taka instytucja ma dość szerokie uprawnienia. Oznacza to, że może stosować wszystkie wcześniej wymienione metody – od wysyłania wezwań do zapłaty po wpisanie na listę dłużników.

Prawo w Polsce

Zarówno działy prawne, jak i kancelarie stoją przed rosnącą presją na innym froncie – dotyczącym zatrudnienia i „zatrzymania” utalentowanych pracowników. Zjawisko to nabiera znaczenia w kontekście nowych wymagań i oczekiwań większości specjalistów, że organizacje będą korzystały z technologii oraz wspierały preferowany przez nich tryb pracy: hybrydowy lub w pełni zdalny.

Mimo postępującej „Wielkiej rezygnacji” (globalny trend odchodzenia z pracy m.in. z powodu pandemii) okazuje się, że większość organizacji nie spełnia oczekiwań pracowników. Z tego powodu aż 70% ankietowanych prawników korporacyjnych i 58% kancelaryjnych twierdzi, że prawdopodobnie odejdzie z pracy w przyszłym roku.

Co więcej, badanie Future Ready Lawyer 2022 odnotowało znaczny wzrost liczby organizacji, które ponownie sprawdzają, kto i w jaki sposób pracuje. Oznacza to, że działy prawne oraz kancelarie coraz częściej wykorzystują różnego rodzaju rozwiązania – od pracowników kontraktowych po alternatywnych dostawców usług prawnych (ALSPs) oraz asystentów prawnych i paralegals.

Do najpopularniejszych zawodów prawniczych należą: adwokat, radca prawny, komornik, sędzia, notariusz oraz prokurator. Aby móc je wykonywać konieczne jest odbycie wieloletniej aplikacji oraz zdanie egzaminów państwowych, które pozwalają na wpis do odpowiedniego rejestru.

Wymienione zawody cieszą się wciąż niesłabnącym zainteresowaniem ze strony młodych osób, a jednocześnie są cenione przez społeczeństwo. Warto dodać, że w świetle przepisów ustawowych należą one do tzw. zawodów regulowanych, a więc takich, które można wykonywać wyłącznie po spełnieniu wspomnianych już warunków. Ponadto, są one zawodami zaufania publicznego, a więc co do zasady ich reprezentanci nie mogą robić czegoś, co godziłoby w powagę wykonywanej profesji, w tym było niezgodne z przyjętymi normami społecznymi.

Przedstawiciel zawodu prawniczego nie może między innymi łączyć jego wykonywania z prowadzeniem dodatkowych biznesów czy pracować jednocześnie w innej branży.

Blisko 80 proc. polskich kancelarii prawnych oczekuje, że ich biznes urośnie w bieżącym roku. Prawnicy na potęgę inwestują także w nowe technologie – już obecnie ze specjalistycznego oprogramowania wspomagającego działania kancelarii korzysta pond dwie trzecie z nich, a plany dotyczące wdrożenia takiego rozwiązania ma co czwarta spośród tych kancelarii, które jeszcze z takiego narzędzia nie korzystają.

5 najważniejszych trendów, które mają wpływ na większość kancelarii i działów prawnych, to:

  • rosnące znaczenie technologii prawniczej (LegalTech)
  • radzenie sobie ze zwiększoną ilością i złożonością informacji
  • wychodzenie naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom klientów/managerów
  • nacisk na poprawę wydajności/produktywności
  • wzrost liczby alternatywnych dostawców usług prawnych.

Rosnące znaczenie technologii prawniczej pozostaje wiodącym i przybierającym na znaczeniu trendem od kilku ostatnich lat. Obecnie 79% prawników zgłasza go jako wiodący, w porównaniu do 77% w 2021 r. Jednak tylko 35% ankietowanych jest bardzo dobrze przygotowanych do radzenia sobie z tym priorytetem.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się trendem jest insourcing w działach prawnych ‒ na poziomie 76%, co oznacza wzrost o 7 punktów. Jednak, pomimo tego skoku, tylko 32% prawników uważa, że ich organizacja jest bardzo dobrze przygotowana do radzenia sobie z tym trendem.

Cieszy, że prawnicy zgłaszają stopniową poprawę swojej gotowości do sprostania każdemu z trendów określonych w badaniu (ogólnie wzrost o 2–3 punkty od 2021 r.). Jednak obecnie tylko 36% lub mniej uważa, że ich kancelarie i działy prawne są bardzo dobrze przygotowane do radzenia sobie z każdym wyzwaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *