Najlepszy partner w biznesie to taki, który realizuje strategię win-win

Przedsiębiorstwo funkcjonuje najlepiej, gdy otacza się partnerami biznesowymi zaangażowanymi co najmniej w takim samym stopniu w rozwój branży, w której działają. Wspólna praca prowadząca w jednym kierunku to uniwersalna strategia, w której każdy wygrywa. Przykładem takiej win-win situation jest kooperacja pomiędzy światem nauki a biznesem – badania naukowe mogą inspirować się potrzebami świata biznesu i odwrotnie, a realizowanie wspólnych celów to prosta droga do sukcesu na obu polach. 

W jaki sposób nauka wspiera biznes?

Doświadczenie, jakie niosą ze sobą jednostki naukowe, pozwala im nie tylko pełnić w firmach funkcję doradczą, ale także wspierać procesy produkcyjne czy dzielić się pożytecznymi wynikami badań, których wykorzystanie pomoże – na przykład – zoptymalizować koszty inwestycji.

Świat nowych technologii powinien korzystać z jak najbardziej aktualnego dorobku naukowego. Pomocne mogą się okazać działania już prowadzone przez instytuty badawcze i wyniki tych działań, ale także możliwość zlecenia konkretnych, szeroko zakrojonych i rzetelnych badań w niemal dowolnej dziedzinie – zauważa Grzegorz Putynkowski Prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.

Współpraca firmy z jednostką naukową – jak to działa?

Przedsiębiorstwa technologiczne, które planują wdrożenie w swoich organizacjach innowacji, mogą po prostu zgłosić się do wybranej jednostki badawczej. Warunkiem koniecznym jest jednak posiadanie zarysu projektu lub koncepcji, którą firma chce realizować. 

Po przedstawieniu koncepcji przez firmę, instytucja naukowa rozpoczyna pracę, zaczynając od wyznaczenia zespołu lub zespołów, które będą odpowiedzialne za realizację projektu badawczego. Następnym krokiem jest stworzenie szczegółowego planu badań, przeprowadzenie ich, a wreszcie szczegółowa analiza wniosków wraz z przedstawieniem możliwych do implementacji rozwiązań.

Sporym atutem jednostek naukowych w kontekście współpracy z przedsiębiorstwami, jest pełne zaplecze badawcze obejmujące zasoby ludzkie, niezbędną aparaturę oraz pomieszczenia laboratoryjne umożliwiające przeprowadzenie kompletnych badań, a także wyciągnięcie konkretnych, możliwych do wykorzystania, wniosków – wylicza Grzegorz Putynkowski z CBRTP.

Innowacje szansą dla biznesu

Wiele przedsiębiorstw upatruje we wdrażaniu innowacji ogromnej szansy na rozwój. Nic w tym dziwnego – korzystanie z najnowszych technologii pozwala nie tylko wyprzedzić konkurencję, ale także zwiększyć tempo rozwoju firmy i poszerzać zakres jej działalności.

Innowacyjność jest także wspierana przez państwo i Unię Europejską – mówi Grzegorz Putynkowski z CBRTP. Przedsiębiorcy decydujący się na rozwój innowacyjnych produktów i technologii mogą, po spełnieniu warunków, liczyć na różnego rodzaju dotacje i ulgi – dodaje.

Ulgi podatkowe

Obecnie w polskim prawie dostępne są dwie duże ulgi podatkowe stworzone z myślą o przedsiębiorcach inwestujących swoje środki w innowacyjne rozwiązania. Mowa o uldze Innovation Box oraz uldze badawczo-rozwojowej.

Ulga IP Box

Inną nazwą tej ulgi jest Innovation Box, wskazujący wprost na oferowane wsparcie dla innowacji. Zastosowanie Innovation Box pozwala na użycie niższej stawki podatku dochodowego. Dotyczy to jednak tylko dochodów uzyskanych z tytułu prawa własności intelektualnej.

Nawiązanie współpracy przedsiębiorstwa z instytucją badawczą to w wielu przypadkach najlepsze rozwiązanie, które otwiera firmie możliwość skorzystania z ulgi IP Box poprzez komercjalizację wyników badań.

Ulga Badawczo-Rozwojowa

To rozwiązanie, zwane również ulgą B+R, powstało w miejsce funkcjonującej jeszcze kilka lat temu ulgi technologicznej. Z ulgi B+R korzystać mogą przedsiębiorstwa, które odnotowują koszty z tytułu opracowywania nowych usług i produktów, ale także pracują nad innowacyjnymi zastosowaniami istniejących już produktów. 

W ramach ulgi B+R przedsiębiorca może odliczyć także koszty zakupu materiałów i towarów, wynagrodzeń dla pracowników, usług badawczych i doradczych, uzyskania patentu czy amortyzacji środków trwałych. Wszystkie te koszty muszą oczywiście wiązać się bezpośrednio z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

Pozostałe formy finansowania innowacji

Przedsiębiorcy zainteresowani tematem wdrażania innowacyjności mogą uzyskać szczegółowe informacje o konkursach i dotacjach na stronach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w zakładce Finansowanie. Znajduje się tam aktualizowany na bieżąco harmonogram konkursów finansowanych z funduszy europejskich oraz z budżetu państwa.

Prawo w Polsce

Do najpopularniejszych zawodów prawniczych należą: adwokat, radca prawny, komornik, sędzia, notariusz oraz prokurator. Aby móc je wykonywać konieczne jest odbycie wieloletniej aplikacji oraz zdanie egzaminów państwowych, które pozwalają na wpis do odpowiedniego rejestru.

Wymienione zawody cieszą się wciąż niesłabnącym zainteresowaniem ze strony młodych osób, a jednocześnie są cenione przez społeczeństwo. Warto dodać, że w świetle przepisów ustawowych należą one do tzw. zawodów regulowanych, a więc takich, które można wykonywać wyłącznie po spełnieniu wspomnianych już warunków. Ponadto, są one zawodami zaufania publicznego, a więc co do zasady ich reprezentanci nie mogą robić czegoś, co godziłoby w powagę wykonywanej profesji, w tym było niezgodne z przyjętymi normami społecznymi.

Przedstawiciel zawodu prawniczego nie może między innymi łączyć jego wykonywania z prowadzeniem dodatkowych biznesów czy pracować jednocześnie w innej branży.

Blisko 80 proc. polskich kancelarii prawnych oczekuje, że ich biznes urośnie w bieżącym roku. Prawnicy na potęgę inwestują także w nowe technologie – już obecnie ze specjalistycznego oprogramowania wspomagającego działania kancelarii korzysta pond dwie trzecie z nich, a plany dotyczące wdrożenia takiego rozwiązania ma co czwarta spośród tych kancelarii, które jeszcze z takiego narzędzia nie korzystają.

5 najważniejszych trendów, które mają wpływ na większość kancelarii i działów prawnych, to:

  • rosnące znaczenie technologii prawniczej (LegalTech)
  • radzenie sobie ze zwiększoną ilością i złożonością informacji
  • wychodzenie naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom klientów/managerów
  • nacisk na poprawę wydajności/produktywności
  • wzrost liczby alternatywnych dostawców usług prawnych.

Rosnące znaczenie technologii prawniczej pozostaje wiodącym i przybierającym na znaczeniu trendem od kilku ostatnich lat. Obecnie 79% prawników zgłasza go jako wiodący, w porównaniu do 77% w 2021 r. Jednak tylko 35% ankietowanych jest bardzo dobrze przygotowanych do radzenia sobie z tym priorytetem.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się trendem jest insourcing w działach prawnych ‒ na poziomie 76%, co oznacza wzrost o 7 punktów. Jednak, pomimo tego skoku, tylko 32% prawników uważa, że ich organizacja jest bardzo dobrze przygotowana do radzenia sobie z tym trendem.

Cieszy, że prawnicy zgłaszają stopniową poprawę swojej gotowości do sprostania każdemu z trendów określonych w badaniu (ogólnie wzrost o 2–3 punkty od 2021 r.). Jednak obecnie tylko 36% lub mniej uważa, że ich kancelarie i działy prawne są bardzo dobrze przygotowane do radzenia sobie z każdym wyzwaniem.

Usługi prawne odgrywają ważną i doniosłą rolę w społeczeństwie. Z punktu widzenia konkurencyjności jest to jednak rynek bardzo specyficzny. Po pierwsze, ocena udziału kancelarii prawnych w rynku jest utrudniona, ponieważ rynek usług prawnych ma charakter rozproszony, a do tego nie ma dostępnych danych dotyczących konkurencyjności publikowanych przez organy administracyjne lub samorządy zawodowe adwokatów lub radców prawnych. W takiej sytuacji najlepszym źródłem wiedzy o konkurentach są obsługiwani usługobiorcy.

Po drugie, usługodawcy muszą spełniać liczne warunki, aby otrzymać zezwolenie na świadczenie usług prawnych.

Po trzecie, proces transformacji oraz częściowe otwarcie dostępu do zawodów prawniczych znacząco zmieniły ustrojową i zawodową pozycję prawników.

Postępująca deregulacja rynku usług prawnych wymusiła na nich zwiększenie starań o rentowność prowadzonych działań, konieczność pozyskiwania informacji rynkowej oraz staranniejszego profilowania własnej oferty, nie mówiąc już o promocji. W usługach prawnych konkurowanie jest jednak utrudnione, ponieważ zasady pozyskiwania i informowania klientów są w dużym stopniu wyznaczane przez prawne i etyczne normy zawodowe. Powyższe sprawia, że prawnicy albo wcale nie mogą się reklamować, albo ich promocja jest bardzo ograniczona. Ponadto istnieją liczne bariery wejścia na rynek, które sprawiają, że młodym prawnikom coraz trudniej jest zakładać swoje kancelarie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiot usług prawnych bardzo się zmienił, stając się wielokrotnie bardziej skomplikowany.

Powiększyła się też dysproporcja zasobów wiedzy, jakimi dysponują usługodawcy i usługobiorcy, zwłaszcza w obszarach związanych z wąskimi specjalizacjami prawnymi. Dysproporcja ta utrudnia racjonalny wybór usługodawcy czy też ocenę jakości świadczonych usług. Specyficzne jest również to, że nabywcy usług prawnych, w sytuacji gdy ich podstawowe wartości są zagrożone, często postępują emocjonalnie, wbrew tradycyjnemu mechanizmowi rynkowemu, opierającemu się na założeniu racjonalności postępowania konsumenta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *