Pracujesz jako freelancer? Zabezpiecz swój biznes! Sprawdź nasz przewodnik

Globalizacja i postępująca cyfryzacja sprzyjają popularyzacji freelancingu. Obecnie na polskim rynku działa około 270 tysięcy freelancerów, a dynamika wzrostu rok do roku utrzymuje się na poziomie 7%. Czym najczęściej zajmują się polscy freelancerzy? Najwięcej, bo aż 26,4% główne źródło dochodu wskazuje copywriting i social media. Co piąty ankietowany zajmuje się grafiką i projektowaniem 3D. Kolejne 10,5% to projektanci stron www i twórcy sklepów internetowych. Taki sam procent stanowią osoby zajmujące się fotografią, video i animacją. Około 7% stanowią programiści. Taki sam procent reprezentują tłumacze. Zdecydowana większość freelancerów pracuje z domu, więc odpowiednia organizacja pracy, to klucz do komfortowego i bezpiecznego prowadzenia biznesu. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę? Podpowiadamy.

4 kluczowe kwestie

To jak pracujemy i jakie osiągamy wyniki wpływa na satysfakcję i zadowolenie z pracy oraz wysokość naszych zarobków. Jeśli pracujesz jako wolny strzelec, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo własnego biznesu, w szczególności zwróć uwagę na poniższe kwestie.

  1. Odpowiedni sprzęt i jego ubezpieczenie. Komputer komputerowi nie równy, a sprzęt powinien być dobrany do charakteru pracy. Inne wymagania sprzętowe będzie miał grafik, inne projektant, a jeszcze inne copywriter. Bez względu na wszystko, warto cały sprzęt ubezpieczyć. Czy to od kradzieży, zniszczenia czy usterki. Nie mając działającego sprzętu nie można wywiązać się z umów, a to skutkuje utratą zarobku i zaufania klienta.
  • Organizacja pracy, prioretyzacja zadań i określenie godzin pracy. Żeby praca była efektywna, a zadania wykonane na czas, należy ustalić priorytety i ramy czasowe dla poszczególnych zleceń. Warto postawić także wyraźną granicę między życiem zawodowym, a prywatnym, żeby nie zatracić się w pracy.
  • Terminowość i zapewnienie ciągłości pracy. Zapewnienie zasilania narzędziom pracy, a także stałe łącze internetowe pozwalają na kontakt z klientem w wyznaczonych godzinach pracy. Mając awaryjne źródło energii w postaci przenośnej stacji zasilania nie trzeba się martwić o awarie sieci elektroenergetycznych, a w czasie burzy nie trzeba rezygnować z pracy, w trosce o bezpieczeństwo urządzeń. Przenośna stacja zasilania daje pewność i bezpieczeństwo, które są bardzo istotne podczas prowadzenia własnego biznesu – wyjaśnia Ewa Wojaczek z EcoFlow.
  • Dbałość o jakość oferowanych usług i ich właściwa prezentacja. Potencjalny klient często dokonuje wyboru usługodawcy kierując się analizą jego dotychczasowych osiągnięć, więc budowanie portfolio to nie tylko zadanie dla fotografa. Im więcej dorobku, dobrego jakościowo, zostanie przedstawione klientowi, szanse zdobycia zlecenia wzrosną.

Jak zapewnić sobie komfort pracy?

Praca freelancera to w dużej mierze niezależność, która pozwala na wykonywanie pracy wszędzie tam, gdzie tylko jest dostęp do niezbędnego sprzętu i możliwość jego zasilenia czy naładowania. Z jednej strony nieograniczone możliwości, a z drugiej… kula u nogi, bo co, kiedy zasilania braknie? Bez względu na miejsce wykonywania pracy, komfort i spokój psychiczny zapewni przenośna stacja zasilania, która na wypadek awarii posłuży za alternatywne źródło energii. Możliwości stacji przedstawia Marta Król z EcoFlow: Wybór stacji zasilania powinien determinować sprzęt, który chcemy z niej zasilić.  Przykładowo stacja zasilania o pojemności 576Wh naładuje telefon 47 razy, a laptop 8 razy. Stacja o pojemności 1260Wh jest w stanie naładować telefon 104 razy, a laptop 19 razy. Ponadto każda stacja wyposażona jest w szereg najczęściej spotykanych portów wyjściowych, więc nie trzeba się obawiać, że jakiegoś urządzenia nie uda się podłączyć.

Dodatkowe korzyści? Dlaczego nie!

Niezależność, mobilność, pełna swoboda, czego więcej potrzeba freelancerowi. A może bycie bardziej EKO? Przenośna stacja zasilania to nie tylko awaryjne źródło energii, ale ekoźródło zasilania, dzięki możliwości ładowania przy pomocy paneli fotowoltaicznych. Połączenie stacji z panelami daje możliwość pracy nie tylko w domu, ale wszędzie tam, gdzie się zapragnie: w parku, ogrodzie czy poza miastem. A przy okazji z korzyścią dla środowiska i portfela, bo wytworzona dzięki panelom energia nic nie kosztuje. Gdyby tego było mało, stację można wykorzystać jako magazyn energii, uzyskanej z paneli w ciągu dnia, którą wykorzystamy wieczorem czy w nocy. Ponadto stacja może posłużyć także do zasilenia sprzętów domowych. Zastosowane w stacjach rozwiązania pozwalają na zasilenie 99% typowych sprzętów wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.

Jak widać narzędzia niezbędne w pracy mogą okazać się bardzo przydatne w życiu codziennym. Ich wielozadaniowość pozwala wprowadzić bezpieczeństwo i spokój do własnego biznesu, który prowadzony na zasadach freelancingu często jest stresujący i wymaga stałego czuwania nad każdym aspektem działalności.


Prawo w Polsce

Usługi prawne odgrywają ważną i doniosłą rolę w społeczeństwie. Z punktu widzenia konkurencyjności jest to jednak rynek bardzo specyficzny. Po pierwsze, ocena udziału kancelarii prawnych w rynku jest utrudniona, ponieważ rynek usług prawnych ma charakter rozproszony, a do tego nie ma dostępnych danych dotyczących konkurencyjności publikowanych przez organy administracyjne lub samorządy zawodowe adwokatów lub radców prawnych. W takiej sytuacji najlepszym źródłem wiedzy o konkurentach są obsługiwani usługobiorcy.

Po drugie, usługodawcy muszą spełniać liczne warunki, aby otrzymać zezwolenie na świadczenie usług prawnych.

Po trzecie, proces transformacji oraz częściowe otwarcie dostępu do zawodów prawniczych znacząco zmieniły ustrojową i zawodową pozycję prawników.

Postępująca deregulacja rynku usług prawnych wymusiła na nich zwiększenie starań o rentowność prowadzonych działań, konieczność pozyskiwania informacji rynkowej oraz staranniejszego profilowania własnej oferty, nie mówiąc już o promocji. W usługach prawnych konkurowanie jest jednak utrudnione, ponieważ zasady pozyskiwania i informowania klientów są w dużym stopniu wyznaczane przez prawne i etyczne normy zawodowe. Powyższe sprawia, że prawnicy albo wcale nie mogą się reklamować, albo ich promocja jest bardzo ograniczona. Ponadto istnieją liczne bariery wejścia na rynek, które sprawiają, że młodym prawnikom coraz trudniej jest zakładać swoje kancelarie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiot usług prawnych bardzo się zmienił, stając się wielokrotnie bardziej skomplikowany.

Powiększyła się też dysproporcja zasobów wiedzy, jakimi dysponują usługodawcy i usługobiorcy, zwłaszcza w obszarach związanych z wąskimi specjalizacjami prawnymi. Dysproporcja ta utrudnia racjonalny wybór usługodawcy czy też ocenę jakości świadczonych usług. Specyficzne jest również to, że nabywcy usług prawnych, w sytuacji gdy ich podstawowe wartości są zagrożone, często postępują emocjonalnie, wbrew tradycyjnemu mechanizmowi rynkowemu, opierającemu się na założeniu racjonalności postępowania konsumenta.

Zarówno działy prawne, jak i kancelarie stoją przed rosnącą presją na innym froncie – dotyczącym zatrudnienia i „zatrzymania” utalentowanych pracowników. Zjawisko to nabiera znaczenia w kontekście nowych wymagań i oczekiwań większości specjalistów, że organizacje będą korzystały z technologii oraz wspierały preferowany przez nich tryb pracy: hybrydowy lub w pełni zdalny.

Mimo postępującej „Wielkiej rezygnacji” (globalny trend odchodzenia z pracy m.in. z powodu pandemii) okazuje się, że większość organizacji nie spełnia oczekiwań pracowników. Z tego powodu aż 70% ankietowanych prawników korporacyjnych i 58% kancelaryjnych twierdzi, że prawdopodobnie odejdzie z pracy w przyszłym roku.

Co więcej, badanie Future Ready Lawyer 2022 odnotowało znaczny wzrost liczby organizacji, które ponownie sprawdzają, kto i w jaki sposób pracuje. Oznacza to, że działy prawne oraz kancelarie coraz częściej wykorzystują różnego rodzaju rozwiązania – od pracowników kontraktowych po alternatywnych dostawców usług prawnych (ALSPs) oraz asystentów prawnych i paralegals.

Fakt istnienia konkurencji na rynku usług prawnych nie oznacza, że nie można osiągnąć na nim sukcesu. Rynek ten jest, nadal daleki od nasycenia i cały czas wykazuje znaczny potencjał rozwojowy. Prawnicy powinni jednakże wypracować rozwiązania, które pomogą im w jego optymalnym zagospodarowaniu. Pierwszym krokiem powinna być próba znalezienia przez prawników odpowiedzi na następujące pytania: 1) jaka jest moja pozycja konkurencyjna i w jaki sposób chciałbym budować przewagę konkurencyjną?; 2) co mógłbym zaoferować klientowi i czy potrafię sprostać jego oczekiwaniom? To właśnie drugie pytanie, stawiające w centrum uwagi klienta, jest kluczowe. Obserwacja rynku usług prawnych pozwala jednak stwierdzić, że nie zawsze taką strategię przyjmuje większość prawników.

Prawnicy są coraz częściej zmuszeni do konkurowania o nabywców, a co za tym idzie – rośnie ich zainteresowanie możliwościami uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku. W Polsce zauważalny jest deficyt naukowych opracowań poświęconych usługom prawnym. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zauważyć można wzrost zainteresowania praktyków szeroko pojętym zarządzaniem kancelarią prawną, jednakże wspomniane wyżej kwestie podejmowane są rzadko albo też wybiórczo w opracowaniach podbudowanych teoretycznie, co sprawia, że praktycy metodą „prób i błędów” starają się rozwiązywać pojawiające się przed nimi problemy dotyczące zarządzania kancelarią. Świadczy to o niewykorzystanym potencjale badawczym tej tematyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *