Pracujesz jako freelancer? Zabezpiecz swój biznes! Sprawdź nasz przewodnik

Globalizacja i postępująca cyfryzacja sprzyjają popularyzacji freelancingu. Obecnie na polskim rynku działa około 270 tysięcy freelancerów, a dynamika wzrostu rok do roku utrzymuje się na poziomie 7%. Czym najczęściej zajmują się polscy freelancerzy? Najwięcej, bo aż 26,4% główne źródło dochodu wskazuje copywriting i social media. Co piąty ankietowany zajmuje się grafiką i projektowaniem 3D. Kolejne 10,5% to projektanci stron www i twórcy sklepów internetowych. Taki sam procent stanowią osoby zajmujące się fotografią, video i animacją. Około 7% stanowią programiści. Taki sam procent reprezentują tłumacze. Zdecydowana większość freelancerów pracuje z domu, więc odpowiednia organizacja pracy, to klucz do komfortowego i bezpiecznego prowadzenia biznesu. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę? Podpowiadamy.

4 kluczowe kwestie

To jak pracujemy i jakie osiągamy wyniki wpływa na satysfakcję i zadowolenie z pracy oraz wysokość naszych zarobków. Jeśli pracujesz jako wolny strzelec, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo własnego biznesu, w szczególności zwróć uwagę na poniższe kwestie.

  1. Odpowiedni sprzęt i jego ubezpieczenie. Komputer komputerowi nie równy, a sprzęt powinien być dobrany do charakteru pracy. Inne wymagania sprzętowe będzie miał grafik, inne projektant, a jeszcze inne copywriter. Bez względu na wszystko, warto cały sprzęt ubezpieczyć. Czy to od kradzieży, zniszczenia czy usterki. Nie mając działającego sprzętu nie można wywiązać się z umów, a to skutkuje utratą zarobku i zaufania klienta.
  • Organizacja pracy, prioretyzacja zadań i określenie godzin pracy. Żeby praca była efektywna, a zadania wykonane na czas, należy ustalić priorytety i ramy czasowe dla poszczególnych zleceń. Warto postawić także wyraźną granicę między życiem zawodowym, a prywatnym, żeby nie zatracić się w pracy.
  • Terminowość i zapewnienie ciągłości pracy. Zapewnienie zasilania narzędziom pracy, a także stałe łącze internetowe pozwalają na kontakt z klientem w wyznaczonych godzinach pracy. Mając awaryjne źródło energii w postaci przenośnej stacji zasilania nie trzeba się martwić o awarie sieci elektroenergetycznych, a w czasie burzy nie trzeba rezygnować z pracy, w trosce o bezpieczeństwo urządzeń. Przenośna stacja zasilania daje pewność i bezpieczeństwo, które są bardzo istotne podczas prowadzenia własnego biznesu – wyjaśnia Ewa Wojaczek z EcoFlow.
  • Dbałość o jakość oferowanych usług i ich właściwa prezentacja. Potencjalny klient często dokonuje wyboru usługodawcy kierując się analizą jego dotychczasowych osiągnięć, więc budowanie portfolio to nie tylko zadanie dla fotografa. Im więcej dorobku, dobrego jakościowo, zostanie przedstawione klientowi, szanse zdobycia zlecenia wzrosną.

Jak zapewnić sobie komfort pracy?

Praca freelancera to w dużej mierze niezależność, która pozwala na wykonywanie pracy wszędzie tam, gdzie tylko jest dostęp do niezbędnego sprzętu i możliwość jego zasilenia czy naładowania. Z jednej strony nieograniczone możliwości, a z drugiej… kula u nogi, bo co, kiedy zasilania braknie? Bez względu na miejsce wykonywania pracy, komfort i spokój psychiczny zapewni przenośna stacja zasilania, która na wypadek awarii posłuży za alternatywne źródło energii. Możliwości stacji przedstawia Marta Król z EcoFlow: Wybór stacji zasilania powinien determinować sprzęt, który chcemy z niej zasilić.  Przykładowo stacja zasilania o pojemności 576Wh naładuje telefon 47 razy, a laptop 8 razy. Stacja o pojemności 1260Wh jest w stanie naładować telefon 104 razy, a laptop 19 razy. Ponadto każda stacja wyposażona jest w szereg najczęściej spotykanych portów wyjściowych, więc nie trzeba się obawiać, że jakiegoś urządzenia nie uda się podłączyć.

Dodatkowe korzyści? Dlaczego nie!

Niezależność, mobilność, pełna swoboda, czego więcej potrzeba freelancerowi. A może bycie bardziej EKO? Przenośna stacja zasilania to nie tylko awaryjne źródło energii, ale ekoźródło zasilania, dzięki możliwości ładowania przy pomocy paneli fotowoltaicznych. Połączenie stacji z panelami daje możliwość pracy nie tylko w domu, ale wszędzie tam, gdzie się zapragnie: w parku, ogrodzie czy poza miastem. A przy okazji z korzyścią dla środowiska i portfela, bo wytworzona dzięki panelom energia nic nie kosztuje. Gdyby tego było mało, stację można wykorzystać jako magazyn energii, uzyskanej z paneli w ciągu dnia, którą wykorzystamy wieczorem czy w nocy. Ponadto stacja może posłużyć także do zasilenia sprzętów domowych. Zastosowane w stacjach rozwiązania pozwalają na zasilenie 99% typowych sprzętów wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.

Jak widać narzędzia niezbędne w pracy mogą okazać się bardzo przydatne w życiu codziennym. Ich wielozadaniowość pozwala wprowadzić bezpieczeństwo i spokój do własnego biznesu, który prowadzony na zasadach freelancingu często jest stresujący i wymaga stałego czuwania nad każdym aspektem działalności.


Prawo w Polsce

Na konkurencyjność rynku ogromny wpływ wywierają również czynniki ekonomiczne, dotyczące zarówno podaży, jak i popytu. Uwzględniając stronę podażową, można stwierdzić, że w wyniku otwarcia dostępu do zawodów prawniczych polski rynek usług prawnych w ostatnich latach znacząco się powiększył. W porównaniu z rokiem 2005 w Polsce obecnie usługi świadczy co najmniej dwa razy więcej adwokatów i radców prawnych (niewiele ponad 20 000 w 2005 r. i około 55 000 w 2016 r.). Przewiduje się również, że w kolejnych latach liczba prawników będzie systematycznie wzrastać. Zmiany ilościowe powodują wzrost konkurencji w tej branży. Dodatkowo swoją działalność intensywnie rozwijają doradcy prawni, a także osoby udzielające porad w Internecie. Prawnicy są zatem coraz częściej zmuszeni do konkurowania o nabywców, a co za tym idzie – rośnie ich zainteresowanie możliwościami uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Wobec intensywnych zmian po stronie podażowej kluczowym zadaniem, przed którym stoją obecnie prawnicy w Polsce, jest pobudzanie popytu na usługi prawne. Jak na razie popyt ten jest na dość niskim poziomie i ma charakter mało stabilny i nierównomierny. Polacy mają słabo rozwiniętą świadomość prawną. Nie ufają prawnikom i nie odczuwają potrzeby korzystania z ich usług nawet w trudnych sytuacjach życiowych. Jednakże popyt na usługi prawne ma znaczny potencjał wzrostu. W tym celu prawnicy powinni go stymulować. Moim zdaniem najbardziej skutecznym stymulatorem jest stosowanie zasad marketingowego zarządzania procesem obsługi klienta oraz budowanie pozytywnego wizerunku prawnika jako profesjonalisty.

Fakt istnienia konkurencji na rynku usług prawnych nie oznacza, że nie można osiągnąć na nim sukcesu. Rynek ten jest, nadal daleki od nasycenia i cały czas wykazuje znaczny potencjał rozwojowy. Prawnicy powinni jednakże wypracować rozwiązania, które pomogą im w jego optymalnym zagospodarowaniu. Pierwszym krokiem powinna być próba znalezienia przez prawników odpowiedzi na następujące pytania: 1) jaka jest moja pozycja konkurencyjna i w jaki sposób chciałbym budować przewagę konkurencyjną?; 2) co mógłbym zaoferować klientowi i czy potrafię sprostać jego oczekiwaniom? To właśnie drugie pytanie, stawiające w centrum uwagi klienta, jest kluczowe. Obserwacja rynku usług prawnych pozwala jednak stwierdzić, że nie zawsze taką strategię przyjmuje większość prawników.

Prawnicy są coraz częściej zmuszeni do konkurowania o nabywców, a co za tym idzie – rośnie ich zainteresowanie możliwościami uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku. W Polsce zauważalny jest deficyt naukowych opracowań poświęconych usługom prawnym. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zauważyć można wzrost zainteresowania praktyków szeroko pojętym zarządzaniem kancelarią prawną, jednakże wspomniane wyżej kwestie podejmowane są rzadko albo też wybiórczo w opracowaniach podbudowanych teoretycznie, co sprawia, że praktycy metodą „prób i błędów” starają się rozwiązywać pojawiające się przed nimi problemy dotyczące zarządzania kancelarią. Świadczy to o niewykorzystanym potencjale badawczym tej tematyki.

Branża prawnicza jest ogromną i ważną częścią światowej gospodarki. Jest to jedna z nielicznych branż, która jest nie tylko odporna na recesję, ale ma również prężny popyt we wszystkich częściach świata.

Prawnicy to profesjonaliści, którzy pomagają osobom lub organizacjom rozwiązywać ich problemy prawne poprzez porady prawne, rzecznictwo i spory sądowe. Są to zazwyczaj specjaliści w określonej dziedzinie prawa, takiej jak prawo karne, prawo korporacyjne czy prawo podatkowe.

Kancelaria prawna to organizacja świadcząca usługi prawne na rzecz klientów w sprawach takich jak transakcje biznesowe, obrona karna i ochrona własności intelektualnej.

Założenie firmy prawniczej może być kosztownym i czasochłonnym procesem. Ale może to być również satysfakcjonujące doświadczenie, ponieważ możesz pracować na własnych warunkach. Przed podjęciem takiej decyzji ważne jest, aby znać koszty założenia własnej firmy prawniczej. Branża prawnicza jest jedną z najbardziej konkurencyjnych branż na świecie. Jest to również jedna z najbardziej lukratywnych branż, w której prawnicy zarabiają więcej niż jakikolwiek inny zawód w Polsce. 

Kancelaria to miejsce, w którym uzyskasz porady prawne i wskazówki dotyczące codziennego życia. Ważne jest, aby znaleźć odpowiedni dla siebie, ale ważne jest również, aby wiedzieć, czego nie robić, zatrudniając pierwszego prawnika.

Oto 4 rzeczy, których nigdy nie powinieneś robić, zatrudniając prawnika:

1) Nie zatrudniaj prawnika, który nie specjalizuje się w rodzaju prawa, którego potrzebujesz

2) Nie zatrudniaj prawnika, który nie ma dobrej reputacji lub opinii innych klientów

3) Nie zatrudniaj prawnika bez osobistego spotkania – jest wielu prawników, którzy oferują reprezentację bez spotkania z klientem!

4) Nie zatrudniaj prawnika, który nie poświęca czasu na odpowiedź.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *